onsdag 9. juli 2008

Hespetre gjør noe hun ikke kan - del 1: Steeking

Jeg har utfordret meg selv til å gjøre ting jeg ikke kan, og her er første forsøk: Steeking. Egentlig hadde jeg tenkt å få Mamma til å vise meg dette, men hun var på ferie, og jeg var ivrig på å bli ferdig med min kjæres genser. Derfor ble det til at jeg fulgte anvisningene til Órói-oppskrifta i Lopi nr. 27, og improviserte litt selv. Slik gikk det, trinn for trinn:

Trinn 1: Man tager en genser ...
Photobucket
Photobucket
... og genseren må være strikket med en ekstra stolpe av kantmasker som er designet for å klippe i. I praksis: En stolpe bestående av to masker som er vrange på retten og rette på vrangen.

Trinn 2: Så trenger man en symaskin ...

Photobucket
... som kan sy rettsøm i hver av radene med vrangmaske, to runder.

Trinn 3: Så trenger man godt verktøy ...

Photobucket
... f.eks. en saks eller en sprettenål, og litt tålmodighet for å få rukket opp det kjervet som ble etter første forsøk. Enda det gikk så fint på prøvelappen!

Trinn 4: Så prøver man igjen ...

Photobucket
Photobucket
... og denne gangen går alt etter planen! I stedet for å feste alle de utallige trådene fra flerfargemønsteret, sydde jeg dem enkelt og greit fast inn i sømmen, ved å legge garnet på tvers over stolpen på den siden de hørte til. Det siste sto ikke i oppskrifta, det kom jeg på av meg selv.

Trinn 5: Så kommer det skumle:
Photobucket
Man klipper i strikketøyet mellom de to rettsømmene. Trådene som ble festet kan også klippes av mellom de to sømmene.

Trinn 6: En ekstra runde:

Photobucket
Nok en manøver som ikke sto i boka: Jeg benyttet meg av den sparsomme erfaringen jeg tilegnet meg forrige gang jeg rørte ved en symaskin og kastet over. Det kunne jeg strengt tatt fra før, men jeg har aldri gjort det uten å få beskjed om det før.

Og det var det hele!

Nå som jeg har fått teken på det, har jeg faktisk også fått gjort det på Lopi-jakka mi som har ligget i sykurven til moren min siden før jul. Flink jente!

Photobucket

5 kommentarer:

Anonym sa...

Slitan med en ny "skill" - det er greit å kunne klippe i strikketøy når det er nødvendig - selv har jeg ikke gjort sånt på mange, mange år.

Magaki sa...

Du er både modig og flink :)

Anonym sa...

Det var litt av ei utfordring! Og du klarte den med glans, ser det ut som. Nydelig genser forresten, og jakka gleder eg meg veldig til å sjå ferdig!! :D

No vart eg sjølvsagt veldig nysgjerrig på kva det egentleg heiter på norsk.. Leiter og leiter i ulike bøker/mønster, men det står berre klipp opp til armer..? Hmpf..

Glastrikk sa...

Flink jente:) Jeg kjenner meg godt igjen. Strikkinga går som bare det og så blir det bråstopp når man kommer til den syinga og klippinga. Men grattis da er det jo snart både nye genser og jakke i hus!

Anonym sa...

Kjempefin genser - det ble veldig pent med den skrå knappestolpen oppe. Syns du var tøff som ga deg i kast med oppklipping, jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde hatt nerver til det!