torsdag 25. februar 2010

Oppskrift: Vegamot

I løpet av et par kalde forkjølelsesdager, fødtes denne superenkle lueoppskriften. Den er fin til nybegynnere, influensarammede og andre som ikke liker å tenke altfor mye. Navnet kommer av alle de små veiene som møtes på lua.













Garn: 55g Drops Karisma i brun lue, 40g Rowan Scottish Tweed i beige lue (bilde under).
Her kan alle garn på omtrent denne tykkelsen (DK-weight) brukes.
Pinner: 3mm og 3,5mm strømpepinner, eller rundpinne hvis du absolutt må.
Strikkefasthet: 10 cm = 21 masker og 32 rader i mønster.













Forkortelser:
r = rett maske
vr = vrang maske
2vrs = strikk 2 masker vrangt sammen
2rs = strikk 2 masker rett sammen

Slik gjør du det:
Legg opp 96 masker på pinner nr. 3, du skal strikke rundt.
Følg beskrivelsen under, men gjenta det som står mellom to *.

1. omgang: Ta en maske løst av pinnen, strikk 2 rett, 1 vrang, *3r, 1vr*
2.- 8. omgang: *3r, 1vr*
9. omgang: *7r, 1vr*

Bytt til pinner nr. 3,5.
Strikk diagrammet eller beskrivelse under:










Blank rute = rett maske
- = vrang maske

10. omgang: *1vr, 6r, 1vr, 6r, 2vr*
11. omgang: *1r, 1vr, 5r, 1vr, 5r, 1vr, 1r, 1vr*
12. omgang: *2r, 1vr, 4r, 1vr, 4r, 1vr, 2r, 1vr* RETTELSE
13. omgang: *3r, 1vr*
14. omgang: *4r, 1vr, 2r, 1vr, 2r, 1vr, 4r, 1vr*
15. omgang: *5r, 1vr, 1r, 1ve, 1r, 1vr, 5r, 1vr*
16. omgang: *6r, 3vr, 6r, 1vr*

Gjenta 9.-16. omgang ytterligere 5 ganger, eller strikk til lua måler 15 cm fra oppleggskanten.














Felling:
1. omgang: *2vrs, 5r, 1vr, 5r, 2vrs, 1vr*
2. omgang: *1r, 1vr, 4r, 1vr, 4r, 1vr, 1r, 1vr*
3. omgang: *2r, 1vr, 3r, 1vr, 3r, 1vr, 2r, 1vr*
4. omgang: *3r, 2vrs, 1r, 1vr, 1r, 2vrs, 3r, 1vr*
5. omgang: *4r, 3vr, 4r, 1vr*
6. omgang: *1vr, 4r, 1vr, 4r, 2vr*
7. omgang: *1r, 2vrs, 2r, 1vr, 2r, 2vrs, 1r, 1vr*
8. omgang: *2r, 1vr, 1r, 1vr, 1r, 1vr, 2r, 1vr*
9. omgang: *3r, 3vr, 3r, 1vr*
10. omgang: *2vrs, 2r, 1vr, 2r, 2vrs, 1vr*
11. omgang: *1r, 1vr*
12. omgang: *2r, 3vr, 2r, 1vr*
13. omgang: *2vrs, 1r, 1vr, 1r, 2vrs, 1vr*
14. omgang: *1r, 2vrs, 1vr, 1r, 1vr*
15. omgang: *1r, 1vr, 2rs, 1vr*
16. og 17. omgang: *2rs*

Nå skal det være igjen 6 masker. Bryt tråden og træ den gjennom. Stram til, og fest resten av tråden på innsiden av lua. Fest oppleggsenden. Ferdig!





PS: Strikk så mange luer du orker, og gjør med dem hva du vil, så lenge du sender andre nysgjerrige hit i stedet for å spre oppskrifta videre selv. Jeg blir glad om du legger igjen et lite pip dersom du har strikket lua, men ingen tvang.Om du tenker å selge mer enn fem stk. av lua, er det fint om jeg får vite det.

PS2: Oppdager du feil i mønsteret, er det fint om du sender en e-post til hespetreblogg (a) gmail . com eller PM til Hespetre på Ravelry.

PS3: Om du ønsker en litt spissere lue, se fremgangsmåte i dette innlegget.

26 kommentarer:

lise sa...

Kjempefin, Guro - det blir sikkert neste lue ut her.

Mayeliz sa...

Kjempefin lue :-) Tok en kopi jeg, og skal nok linke til deg når jeg strikker luen din :-)
Ha en fin torsdagskvled

mono sa...

Det enkle er ofte det beste og denne ble knallfin!! =)

Takk for at du deler! =)

Monai sa...

Så fin lue.Tusen takk for at du deler oppskriften.

Turid sa...

Så flink du er, lua ble knallfin! Takk for at du deler.

mari sa...

så flink! og så søt du var på bildene <3

mimouna sa...

Flott lue, takk for oppskriften. Skal prøve meg på en sånn. :o)

Anne Mette sa...

Kjempeflott lue :) Den likte jeg.
Du er superflink :))))

Hilsen fra Vestlandet
http://www.annesgarn.no

gURo sa...

Kjempe fin lue du har laget.. Huff og huff, det er ikke pent å friste en med luedilla fra før av :p

Frk.Badegakk sa...

Lua ble knallfin! Takk for at du deler!=D

ane sa...

Det var en enkel men likevel kjempe flott lue. Har hatt litt strikkevegring i det siste, kanskje denne får meg ut av det?

Anonym sa...

Stilig og gjennomført - veldig flott lue!

Linda sa...

Flott lue. Flink du som har laga mønster sjølv.

Margrethe sa...

Jeg bor i California. Jeg trenger ikke lue. Hvorfor har jeg da lagt opp til Vegamot? Det maa jo vaere fordi luen er superfin!

Monika sa...

Very nice hat! I'm looking forward to the English translation! :o)

Pernilla sa...

Veldig fin lue, takk for oppskriften!. Denne skal helt kart prøves.

Ha en koselig helg!

Fru Keilegavlen sa...

Kjempeflott hue!! Denne kjem eg nok til å strikke. Takk for at du deler!!

torirot sa...

Kjempefint mønster, ja! og nok et fint navn - det hadde jeg aldri hørt før.

ANNEPÅLANDET sa...

Fin lue!

siwi sa...

Oj så fin, da er det bestemt at jeg trenger ny lue, så nå må jeg bare bare bare...så strikker jeg garantert en av disse til vinterkulda setter inn igjen :) Takk for at du deler oppskrift.

frøken ij sa...

Det heter Vegamot rett nedi her, ante ikke betydningen av det før nå. Har strikket ei lue etter mønsteret ditt, bilde i bloggen om du vil se :)

Mammadragen sa...

Æ har laga deinna og lagt link t dæ - oppskrifta va kjempefin å strikke etter og æ blei så glad førr at æ fikk te fellinga og det stemte etter oppskrifta!!!!

gyldenkron sa...

Hei
Tusen takk for herlig oppskrift. Den er nå strikket og blogget :)

Anonym sa...

Nydelig og enkel lue - er snart ferdig med en i Drops Merino Extra Fine. Ser du har en liten skriveleif i mønsteret:
"12. omgang: *2r, 1vr, 4r, 1vr, 4r, 1vr, 2e, 1vr*" 2e skal nok være 2r.

Guro sa...

Det var helt riktig, books for keeps!
Takk for rettelsen!

Vanja sa...

Hei, og takk for flott oppskrift. Nå er jeg sylta med forkjølelse, og dette ser (som du jo sier) ut som et mønster som kan strikkes selv når de små grå er satt ut av spill. Tenker jeg lager noen sånne og sender til Margots lueinnsamling.