lørdag 17. april 2010

Oppskrift: Tottelotter



Advarsel:
Denne oppskriften er svært avhengighetsskapende. Når du har strikket ett par, er det stor fare for at du vil strikke et par til. Og et til. Og et til.



De første sokkene ble laget til min gutt på 18 mnd., men sokkene kan forstørres ved å bruke tykkere garn og pinner og nøyaktig samme maskeantall og fremgangsmåte. Garnanbefaling og strikkefasthet til størrelse 2-3 år er angitt i parentes.

























































Gul sokk er 1,5 år, grå sokk 2-3 år.


Garn: ca. 30 gram PT5 eller OnLine 6-tråds sokkegarn
(ca. 45 gram Mor Aase raggegarn)
Pinner: 3 mm (3,5 mm)
Strikkefasthet: 28 masker x 18 runder = 10 cm i glattstrikk (22 x 16 = 10 cm)

Kjekt å vite:
Sokkene strikkes tå-opp, og du bruker Judy Becker's magic cast-on.
Økinger foretas ved å slå opp en ny maske, se videoforklaring her.
(Andre økemetoder er selvsagt fullt brukbare i tåa, men det er vanskeligere å bytte ut i hælen.)
Hælen formes ved hjelp av forkortede omganger (short-rows).

Forkortelser:
r = strikk 1 rett maske
vr = strikk 1 vrang maske
2rs = strikk 2 masker rett sammen
2vrs = strikk 2 masker vrangt sammen
* * = gjenta det som står mellom * og * ut pinnen

Diagram:

Blank rute = rett maske
v = vrang maske






Oppskrift

Tå:
Legg opp 14 masker ved hjelp av Judy Becker's magic cast-on, 7 masker på hver pinne.

1. og alle oddetallsomganger: Strikk alle masker rett
2. omgang: *1r, øk 1, 5r, øk 1, 1 r* (= 18 m)
4. omgang: *1r, øk 1, 7r, øk 1, 1 r* (= 22 m)
6. omgang: *1r, øk 1, 9r, øk 1, 1 r* (= 26 m)
8. omgang: *1r, øk 1, 11r, øk 1, 1 r* (= 30 m)

Fot:
Del sokken i overside og underside.
Strikk diagrammet over de første 15 maskene (= overside), strikk glattstrikk over de 15 neste (underside).
Strikk til du har fullført 6 repetisjoner av diagrammet. Avslutt med undersiden.
















Hæl:

Hælen strikkes over de 15 maskene som utgjør undersiden.
Du har nå strikket 15 rette masker.

1. omgang: Snu, ta 1 m løst av, 14vr
2. omgang: Snu, øk 1, ta 1 m løst av, 14r
3. omgang: Snu, øk 1, ta 1 m løst av, 13vr
4. omgang: Snu, øk 1, ta 1 m løst av, 12r
5. omgang: Snu, øk 1, ta 1 m løst av, 11vr
6. omgang: Snu, øk 1, ta 1 m løst av, 10r
7. omgang: Snu, øk 1, ta 1 m løst av, 9vr
8. omgang: Snu, øk 1, ta 1 m løst av, 8r
9. omgang: Snu, øk 1, ta 1 m løst av, 7vr
10. omgang: Snu, øk 1, ta 1 m løst av, 7r
11. omgang: Snu, 8r
12. omgang: Snu, ta 1 m løst av, 8vr
13. omgang: Snu, ta 1 m løst av, 8r, 2rs
14. omgang: Snu, ta 1 m løst av, 9vr, 2vrs
15. omgang: Snu, ta 1 m løst av, 10r, 2rs
16. omgang: Snu, ta 1 m løst av, 11vr, 2vrs
17. omgang: Snu, ta 1 m løst av, 12r, 2rs
18. omgang: Snu, ta 1 m løst av, 13vr, 2vrs
19. omgang: Snu, øk 1, ta 1 m løst av, 14r, strikk siste på pinnen vrangt sammen med første fra neste pinne. Flytt maska over på neste pinne.

Legg:
Du har nå strikket første maske i diagrammet.
Strikk diagram over alle maskene, til du har fullført 6 repetisjoner.
Avslutt med 6 runder vrangbord: *1r, 1vr*

Fell av med en elastisk felling, for eksempel Elizabeth Zimmermans sydde felling.
Fest løse tråder.

Strikk en sokk til - og ferdig!



PS: De gule og grå sokkene er prototyper med rettstrikket hæl. Oppskrifta beskriver hvordan du lager sokker med vrang hælflapp, som på de grønne og røde sokkene.

PS: Strikk så mange par sokker du orker, og gjør med dem hva du vil, så lenge du sender andre nysgjerrige hit i stedet for å spre oppskrifta videre selv. Jeg blir glad om du legger igjen et lite pip dersom du har strikket sokkene, men ingen tvang.Om du tenker å selge mer enn fem par, er det fint om jeg får vite det.

PS2: Oppdager du feil i mønsteret, er det fint om du sender en e-post til hespetreblogg (a) gmail . com eller PM til Hespetre på Ravelry.

Download English version now

14 kommentarer:

Maria sa...

De var fine da.
Ikke noe sokke strikker jeg,men kanskje en dag tar jeg pinnene frem å prøver.

Lenedyret sa...

Kult!!

Oppskriften din er herved lagt under favorittar på maskina :)

mimouna sa...

Fine! Sånne skal jeg strikke! :o)

Siren sa...

Så utrolig fine sokker, og kjempefine farger du har valgt! Jeg setter også kjempepris på oppskrifter:) Har ikke vært innom her tidligere, men synes du har en superfin blogg, så legger deg blogglisten min:) Ha en fortsatt fin lørdagskveld! Hilsen Siren

duBedåre sa...

Tusen takk for flotte oppskrifter! De skal testes!

Må bare si at sjarmøren som rydder i garnlageret er noe av det søteste jeg har sett! Lo høyt her. Fint med litt hjelp, ikke sant? (o:

Monai sa...

Så fine sokker og tusen takk for at du deler mønsteret med oss.

mono sa...

Supersøte! Takk for at du deler! =)

Unknown sa...

veldig fine, men hvor mangfe pinner strikker jeg dem over? bare de to jeg legger opp på?

stine

Unknown sa...

veldig kule sokker, men hvor mange pinner strikker man dem over? bare de to man legger opp masker på?

stine

Guro sa...

Stine: Det velger du selv.
Jeg pleier å strikke med fem pinner, dvs. fordele maskene over fire. Andre strikker på to rundpinner eller to pinner.

Mirdiz sa...

Så søte sokker!
Tror jeg må prøve meg på den en gang:)

Legger deg til i blogglisten min, her var det mye fint! :)

Anonym sa...

Har strikket ett par. Fikk ikke til hælen ut fra oppskriften, så brukte en annen variant der. OK resultat, men for små til junior :-)
Aldri strikket sokker med to rundpinner før. Dette var jo mye bedre! Og opplegget til tåa var genial.

kbaxberg sa...

Fantastiske å strikke. Virket komplisert, men er det egentlig ikke i det hele tatt..

Lurer bare på en ting - på runde 12 og utover på hælen står det annenhver rs og vrs. Jeg er vant til at dette bare betyr rett og vrang side, men her mener du kanskje 2 rette/vrange sammen?

:o)

Sofie sa...

Hei!
Flott oppskrift. Favoritter, og jeg følger herved bloggen^^

Men jeg har fått litt problemer med hælen. Det er nok jeg som gjør noe feil, men.. Skal spørre Mamma i morgen.. :P

xx Sophie