tirsdag 11. august 2009

En aldri så liten garnguide til Praha

Lillefamilien har akkurat kommet tilbake fra ei fortreffelig uke i Lises søsters leilighet i Praha. Det ble mye kos, mye gåing, mye garn og mye Lego. Det var salg i klesbutikkene, og når det er salg på i utgangspunktet svært lave priser, blir det fint å være kunde. Jeg kjøpte meg bortimot en full garderobe, og det var sårt tiltrengt. Så til noe mindre tiltrengt:

Det var relativt vanskelig å finne brukbart garn i Praha, på tross av at jeg hadde fått tips på Uformelt og Ravelry. Årsak: To av tipsene hadde tatt sommerferie. Heldigvis fikk jeg napp på det siste (og sannsynligvis dyreste) alternativet:


MarLen er en eksklusiv garn- og stoffbutikk som selger garn som de blander selv. Jeg sier blander, for sjarmen med dette garnet er at det består av flere tråder. Sikkert et herk å strikke med, men du verden så lekkert det var i nøstene. Jeg falt pladask for en del av dette, på tross av at jeg egentlig ikke liker sånt som kan minne om effektgarn. Jeg fikk også med meg en del ren merino (øverst, midten) til bleiebukser og ren angora til kos (øverst, høyre). Skuffende butikk for de som vil kjøpe garn billig, og særlig for de som er nyfrelste sokkestrikkere (ikke et sokkegarn i sikte!) men alt i alt en svært inspirerende butikk.

For de som er medlemmer på Uformelt, ligger det en veibeskrivelse i denne tråden. For dere andre, er adressen Karoliny Svetlé 12 (med opp-ned sånn ^ over e-en), det ligger i en paralellgate til Vlatava (elva), og bak en nydelig liten park med fontene. Denne fungerer utmerket som venterom for mann og barn, om noen skulle lure.

Det er også mulig å kjøpe garn på Tesco (Národni 26, rett ved metro-stasjonen som het Narodni Trida), men der var det stengt for ombygging da vi var der. Det er også en liten garnbutikk i Na Perstyne, rundt hjørnet for Tesco og ved hovedinngangen til Metroen og trikkestoppet, men der var innehaveren på sommerferie da vi kom. Ellers har de noe garn på diverse stoffbutikker, men det får dere finne ut av selv, for jeg nekter å anbefale butikker som bare selger akryl. Så det så.

8 kommentarer:

Margrethe sa...

Stilig garn! Jeg har god erfaring med å nøste sammen flere tråder selv, men da har jeg holdt meg til relativt like kvaliteter. Kanskje jeg skal redde unna noe av garnet jeg hadde tenkt la gå til skolen og nøste litt kunstnøster jeg også?

Anonym sa...

Masse fint garn! Jeg kjøpte litt garn hos MarLen da jeg var i Praha i fjor, men jeg har ikke strikket med det ennå. Jeg syns også det var litt spesielt at trådene ikke er tvunnet sammen. Grunnen til at jeg ikke har strikket med det ennå tror jeg er at jeg fikk sjokk da jeg kom i kassen og skulle betale - ikke særlig billig garn. Så da sier det seg jo selv at garnet må ligge lagret til jeg har fortrengt prisen!

lise sa...

Så kjekt at dere hadde det fint! Jeg gleder meg til å reise til Praha igjen, men siden vi selvsagt vil kombinere det med å være sammen med tante "Bøtte", så er sommeren uaktuell.

Jeg har også garn fra MarLen, men har aldri vært i butikken selv.

AnitaK sa...

Alltid kjekt med nytt garn, selv om det kanskje kostet litt mer enn man ønsket :) Blir spennende å se hva du lager av det.

sipusa sa...

Høres ut som en sånn butikk som jeg ville gått ut av med et stort smil og tom konto;-D Har faktisk kjøpt noe sånt garn på ebay i det siste og gleder meg til å teste det,bare jeg finner et passende prosjekt, hehe, for siden jeg aldri har en plan for det garnet jeg kjøper likevel har jeg bestemt meg for at det er best å finne på det etterpå; det er det som kalles rasjonell prinsippbruk??

Men for å avslutte svadaen; nydelig garn du har fått tak i!!

Hanne sa...

Jeg var faktisk på samme butikk i april og kjøpte garn. Jeg falt for noe grått med knøttsmå paljetter. Litt kjedelig i etterkant at jeg ikke fant det i ren angora, men veldig spennende å se på alt det merkelige garnet.

Pinneguri sa...

Når du finner det rette prosjektet blir dette sikkert det garnet du kommer til å angre på at du ikke kjøpte mer av ;)
Takk for beskrivelsen.

Sandra sa...

Takk! Jeg skal til Praha nå i juli, og garn er alltid kjekt å se etter :-)