lørdag 23. januar 2010

En mer utfyllende garnguide til Reykjavik

Jula og årets første uke ble som kjent tilbragt på Island. Denne gangen var vi der lenge nok til å få handlet litt, og når den islandske krona bare er verdt halvparten av det den har pleid å være, er det hyggelig å ha norske penger på konto. Her kommer en utfyllende, men ikke uttømmende liste over garnpushere i Reykjavik-området.

Istex Fabrikkutsalg
Álafoss verslun, Álafossvegi 23, Mosfellsbær

Det første, og aller mest innlysende, er garnbutikker for deg som er mest interessert i islandsk garn. Garnprodusenten heter Istex, og garntypene heter Álafoss lopi, Létt-lopi, Lodband/Einband, Hosuband, Plötulopi (uspunnet garn i kaker) og Kambgarn (som er spunnet av importert ull). Det kjøper du aller billigst og best på fabrikkutsalget til Istex i Mosfellsbær, en halvtimes kjøretur fra Reykjavik sentrum. Om du ikke skulle ha mulighet til å reise med bil, stopper en del av turistbussene der, i tillegg til at jeg tror Knitting Iceland har planer om turer etterhvert.

















I tillegg til et bra utvalg av eget garn, selger de sokkegarn av merket Hjertegarn, og noe ukjent og syntetisk billiggarn, som jeg ikke husker hva heter. De selger også mye annet fint, som islandsk design og  kunsthåndverk, sauefeller og håndstrikkede plagg. Og er det noe man som utlending får god pris på nå, så er det håndstrikk.De selger også vanlige strikkepinner (Prym), men om du vil ha noe spesielt, bør du be dem finne frem pinnene i rosentre, de har de bak disken.




Jeg måtte selvsagt ta med meg noe garn hjem, og for i underkant av 650 norske kroner (VAT ikke trukket fra), fikk jeg med meg garn nok til den nystrikkede genseren min, en hemmelighet i str. XL, ett par sokker, et lite skjerf og denne genseren fra Lopi 29. Også hefte, såklart:


















Handprjónasamband Íslands 
Skolavördurstigur 11, Reykjavik

Om du skulle ha lite tid, manglende tilgang på bil eller utålmodig reisefølge, kan du også finne godt utvalg av Istex-garn på Handprjónasamband Íslands utsalg, midt i byen. Det ligger i den sidegata til Laugarvegur som fører opp til Hallgrimskirka. Greit utvalg, og massevis av håndstrikk, men som nevnt i et tidligere innlegg, syns jeg det er skjemmende at de røyker like ved garnet. 

Hagkaup
Om du vil slå flere fluer i én smekk, kan en tur på Hagkaup anbefales. Butikken kan best sammenlignes med Coop Obs!, så det gir kanskje ikke samme følelsen som en ordentlig strikkebutikk, men garnet er nå der. De har det meste av det islandske og en del norsk garn. Dale, f.eks. Det er ikke alle Hagkaup som har garn, men de har iallfall på de på kjøpesentrene Kringlan og Smáralind.

Så over til de butikkene som islanske strikkere selv bruker:

Nálin
Laugaveginn 8, Reykjavik

















Nálin kan vel best beskrives som en konfektbutikk, og selv med god kurs for utlendinger, må det være lov til å si at det er dyrt å handle her. De selger eksklusivt garn av eksklusive fibre, som kasjmir, surialpakka og morbærsilke. Merker de fører er Marianne Isager, Shibui, Kauni, Istex og færøyske Navia. I tillegg har de brukbart utvalg av Knit Picks, det var her jeg kjøpte HW luksuspinnesettet mitt i sin tid. Dette ligner mer på en amerikansk LYS, der man kan komme med sine strikkeproblemer og få svar. Iallfall observerte jeg det, en gang jeg var der inne. De holder også kurs og strikkekafeer, om noen skulle være på Island mens det skjer.

Så til min nå desiderte favorittbutikk, som jeg er delvis ulykkelig (eksotisk garn! nam!) og delvis lykkelig (au! lommeboka!) over at jeg ikke oppdaget da jeg bodde på Island.

Storkurinn
Laugavegi 59, Reykjavik













Om noen skulle lure på hvorfor jeg ikke fant butikken da jeg bodde der, har dere svaret i bildet over. Trass i at den har adresse i hovedgata, ligger den litt beskjedent til, i 2. etasje over den langt mer prangende matbutikken Bónus. Men når man først finner frem:



 STORT utvalg av garn i allslags farger og kvaliteter. Merker som Rowan, Debbie Bliss, Noro, Dale, Istex, Malabrigo, Araucunia, Artesano ... jeg har sikkert glemt noe! Dessuten har de et rikholdig utvalg av strikkepinner, bl.a. Knit Picks, strikkepinnemapper og andre uunnværlige strikkepinnneduppeditter og quiltestoffer. Også de arrangerer kurs og strikkekafeer.














Det ble med en del garn hjem fra disse butikkene også. Fra venstre, to nøster Shibui sock, ett nøste Araucania Ranco Solid, Malabrigo sock (og Hjertegarn fra Álafoss-utsalget). Dessuten fikk jeg med meg et par nøster Navia Uno, et par nøster Navia Duo, ett nøste Kauni i vakre farger, korte hoder til HW-rundpinne i str. 4, 6 og 3 mm, lange hoder i 3 mm, strømpepinner i størrelse 2.75 og 3.25 og disse knusesøte pinneorganisererne som jeg har sett på en eller annen blogg:

8 kommentarer:

Monstermønster sa...

Sikle! Myyye fint!

Moan sa...

Sukk!
Hm..... Lurer på om jeg kjenner noen som skal til Island snart?

Linda sa...

ÅÅÅåhhhhh so masse fint, der kunne eg tenkt meg å ha vore og.....

ANNEPÅLANDET sa...

Kanskje jeg rett og slett må ta meg en tur til Island... :)

Ang Julegave-alongen: Det viktigste er at alle er friske og raske! SÅ kan man strikke. Februar byr på nye sjanser! Håper alle er på beina igjen/ønsker evt god bedring!

nragnhild sa...

Oppdaget bare Nálin når jeg var et par dager på Island i høst, men det var en skikkelig favoritt! Og så så hjelpsomme! Fikk med meg både oppskrifter og gode ønsker for strikkingen når jeg handla der, så det var skikkelig trivelig! :)

Mirdiz sa...

Og jeg som var på Island i februar.. !!

Siri-Piri sa...

Lenge siden du har skrevet dette innlegget men det gleder fremdeles: I morgen reiser jeg til Reykjavik med stor og rommelig koffert og med den viktigste serverdighetslista i lommen :)

Nina sa...

Hvilke butikk er mest sentralt??

Kunne du skrevet mer om de forskjellige garn typene ???