søndag 7. februar 2010

FO med fremgangsmåte: Løskrage

I vinterkulda har jeg fått brukt opp litt av garnlageret. To kjappe halser i garn fra MarLen i Praha, pyntet med knapper fra Friða Frænka i Reykjavík. Man er da internasjonal, må vite.














Løskrage
Garn: ca. 70 gram tykt MarLen flertrådsgarn
Pinner: 10 mm

Slik lager du halsen:
Legg opp ca. 30 masker (mer om du har tynnere garn) og strikk rillestrikk. Mål rundt hodet ditt, når du får hodet gjennom uten å rive av deg nesa, har du strikket passe langt. Fell av 1/3 av maskene og strikk 3 riller til. Fell av alle masker, og sy sammen fellekanten og oppleggskanten. Pynt med knapper, om du har lyst.

Ferdig!


In English - how to make A Loose Collar:
Cast on approximately 30 sts with bulky or superbulky yarn on needles #15 (co more sts on smaller needles with lighter weight yarn), and knit garter stitch. Measure around your head (or the head of the recipient), and when it reaches around without flattening your nose to much, cast off 1/3 of the sts and knit 6 more rows. Sow the cast-off edge to the cast-on edge, and add some decorative buttons if you like.



Done!



PS: Den nederste regner jeg som et forsinket januar-bidrag i Julegavealongen til Anne på landet & co. Som dere ser, er det ikke mine farger.

4 kommentarer:

Moan sa...

Virkelig smart! Og så fine!

Margrethe sa...

Flotte kraver og fine knapper. Og så ble jeg veldig nysgjerrig på hvor denne butikken i Reykjavik ligger - jeg trodde jo jeg visste om det som fantes.

strikkoman sa...

Ser varmt og deilig ut!

amylin sa...

Veldig fine halser og sikkert velidg praktiske i kulda.