fredag 13. mars 2009

FO: Skrytelue

Som tidligere innlegg viser, må det være lov å være litt stolt av seg selv når man begir seg ut i ukjent terreng. Så stolt er jeg faktisk over mitt aller første garn, at jeg bestemte meg for å gjøre det om til noe hele verden kan se. Det var ikke så mye garn jeg hadde laget, så jeg måtte spe på litt annet for å få det til. Her er resultatet:




Tychus av Brooke T. Higgins
Pinner: 4 mm
Garn: Selvspunnet, håndspunnet og litt herlig kjøpegarn
Tidsbruk: 2 formiddagslurer (=6 timer) + trådfesting
Modell: Lillesøster

Det brune har jeg spunnet selv av ull fra voksen spælsau (det mørkebrune) og lammeull fra spælsau (det lysebrune). Det beige er også håndspunnet, men ikke av meg. Det har jeg faktisk stjålet(!) fra en spole som satt under lånerokken. Det var fryktelig grovt, så jeg mistenker at det er lin eller noe annet plantefiber i det. Det hvite innimellom er mitt nye favorittgarn: Aldeles nydelig myk økologisk Rowan Purelife-ull. Nam. Det må jeg strikke mer av.

Nå jobber jeg med min andre spole håndspunnet garn, og allerede nå merker jeg stor forskjell. Det er tynnere og jevnere, og det går lettere med arbeidet. Bare synd at kurset er over etter neste gang, og rokken må leveres tilbake. Jeg håper og håper på å få arve min bestemors rokk og karder, sånn at galskapen moroa kan fortsette. Jeg har allerede skaffet meg nok ull for å overleve en stund, og et bekjentskap med egne sauer.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Utrolig flott lue. Likte fargene på garna du brukt veldig godt.

Anonym sa...

Lekker lue! Det var jo et optimalt mønster til små mengder av hver garntype. Helt enig med deg i at det jo ikke er vits i å lage sitt eget garn hvis man ikke skal kunne vise det frem til hele verden ;-)

Anonym sa...

Den ble utrolig flott!

Kelsina sa...

Flott lue. Må jo være gøy å strikke et så flott plagg av eget garn.

GURO sa...

Åh, så fin! Takk for kommentaren på bloggen min; jeg spinner på rokk, en Louet S10DT. Har en annen gammel rokk også, men den står mest til pynt i garasjen etter at den nye kom i hus...