tirsdag 31. mars 2009

Ferdig! Hurra!


Endelig ferdig med to forskjellige gensere til to forskjellige små like jenter. Det tok sin tid, får'n si. Jammen bra disse jentene er små av seg, sånn at genserne fortsatt passer. Tvillinger får altfor mye like klær, derfor valgte jeg å ta den helt ut og gjøre dette skikkelig ulikt

- med en grønn tråd (og like knapper):



Den lyngfargede genseren fikk seg litt pynt bakpå. Pynten er hentet fra de tradisjonelle diagrammene i Usynlege trådar i strikkekunsten av Annemor Sundbø.

Tvillingprinsessene
Oppskrift: Rullegenser fra Strikk til Nøstebarn
Garn: ca. 80g Sisu per genser
Pinner: 2,5-3 mm
Tidsbruk: ca. 2 mnd
Fler bilder på Ravelry for den som har lyst.

Jeg har modifisert en del. For det første har jeg laget den i nyfødt-størrelse (ca. str. 56), ved at jeg reduserte antall masker i tilsvarende til økningen mellom de andre størrelsene (var det 4 masker på bolen, mon tro?) og justerte lengde på bol og ermer ut fra en body som Hespetre Jr. brukte da han var relativt nyfødt. I tillegg strikket jeg rullekantene i perlestrikk, og sydde på pynt rundt kantene og mønster i maskesting.

Dette var min første gang med Sisu, og for et forskrekkelig garn! Aldri igjen. Det var tørt, knirkete og man kunne formelig se hvordan det kom til å bli lurvete etterhvert. Fysjom.

Jeg er omsider ferdig med håndarbeidslista mi. Hurra!
Mars-lua er ferdig, og jeg ble ferdig med barselgavene. Lua blir blogget litt senere, jeg holder på med votter som passer til, og mangler å sy på øyne. Det var fort gjort, og ikke noe å grue seg til, sånn egentlig. April-lua kom en dag for tidlig, så den er jammen på pinnene den óg.

Nå har jeg registrert meg på Bloggurat.

8 kommentarer:

saga sa...

For noen nydelige gensere. :-)

Hilsen Saga.

Rigmor sa...

oi så fine:)
skikkelig bra arbeid.
tipper du er stolt :D

mono sa...

Nydelige tvilling-gensere!! =)

ingunn sa...

Så fine genserene var! Nå gleder jeg meg bare til å se de på. ;)

Lykkelinn sa...

Kjempefine gensere, og veldig deilig med noen som lager forskjellige ting til tvillinger - det er jeg sikker på at foreldrene setter pris på!!

Anonym sa...

Kjempeflotte! Likte så godt den pyntekanten rundt halsen og perlestrikkbordene :)

Spurven sa...

Så søte gensere - og eg holder med deg i 1) flott med perlestrikk i kantene 2)dekorativ trådpynt innenfor kantene og 3) sisu er en skuffelse - se min blogg om rosa prosjekt og masse arbeid.

Og før eg glemmer det - du har vært kjempeflink å få avslutta ufo`ene dine.

Anonym sa...

Har ikke sett dette før nå!
Ja, mammaen (meg) satte stor pris på ulike gensere :D
Nydelige var de, så trist at babyer vokser så fort..