lørdag 8. september 2012

Thursday Next (eller: Mommy in red)

Endelig - ENDELIG! - er sommerens prosjekt ferdig. Som den rastløse strikkeren jeg er, så syns jeg det er greit å bli ferdig med evighetsprosjektene også, samme hvor fine de blir eller hvor mye jeg har kost meg underveis. Her er altså tunikaen, eller minikjolen, som er oppkalt etter en av de mest interessante etterforskerne jeg har lest om:

Tilbehør er for pyser!

Oppskrift: Sweet Vanilla av Veera Välimäki
Størrelse: M
Garn: 3 hesper Wollmeise Twin i fargen Ruby Thursday
Pinner: 2,5 og 4 mm

For tiden er det langt mellom passende anledninger for røde minikjoler, så denne fikk bli med på lekeplassen med ungene. Min fotoglade venninne Emerald Raptor tok bilder i et ørlite ledig øyeblikk, mens ungene faktisk var venner. Jeg kunne helt klart ha valgt mer kledelig tilbehør eller gredd håret litt grundigere, men sånn er det. Til mitt forsvar, så hadde jeg på meg mindre gjennomsiktig strømpebukse utenpå denne, men det ble altfor varmt med ullkjole, dobbel ullstrømpis og ballspill, så forfengeligheten måtte fare lenge før vi kom til fotograferingen. Kall det skitten sosialrealisme i hobbybloggsform.

Modellen tar seg en hvil på fotbrettet av søskenvogna























Som dere kanskje ser, så sitter denne som støpt. Kanskje kunne jeg ønsket meg den en tanke videre, men siden det ville kreve regning, lot jeg det fare for denne gang. Det var et ganske betydelig hopp mellom størrelse M og L i mønsteret, den neste ville jeg nok svømt i. Oppskriften anbefales på det varmeste, den var enkel og motiverende. Jeg droppet den flappen som skal stikke ned under rumpa, og gikk for rett kant i stedet. Svært fornøyd med det! Jeg leker med tanken på en genser over samme lest, bare kortere. Både garn og oppskrift ligger klart. Men først må jeg få et par raske prosjekter, for å hvile opp utholdenheten. Småbarnsplagg, med andre ord.

18 kommentarer:

wigdis sa...

Så flott den ble, mye finere enn originalen. Jeg har sett på mønsteret men syns det så kjedelig ut, men etter å ha sett din så er det lagret. Din ble virkelig nydelig.
Ha en god helg :)

Penelene sa...

Knallfin - både form og farge!!

wims sa...

Knallfin Tunika. Rødt kler du godt!

VarmeMasker sa...

Kjempe stilig rød kjole:-)

Synes du kledde den og fargen veldig godt!

Ønsker deg en fin kveld og mange anledninger til å bruke kjolen!

elle-melle sa...

Jeg beundrer din tålmodighet og standhaftighet!
Jeg hadde aldri klart å holde meg fra å starte på noe annet underveis, for dette er mye arbeid.
Kjoletunkiaen var flott og du kler den godt!

Fuglemamma sa...

One hot mama! Kjempefin kjole, nydelig modell, flott farge til deg.

by Vero sa...

Lekker!

Hanne sa...

Nydelig. Digger at du har strikket den i en så klar rød farge, skikkelig sprekt og nydelig :D

Frk.Badegakk sa...

Knallfin og veldig flatterende! Gratulerer med nytt, flott strikkeplagg!!!

Husfruen sa...

Utrolig fin og du må gå i rødt ofte for det kledde su!!!

Monstermønster sa...

Den ble skikkelig fin! Ja til flere røde plagg, det kledde du skikkelig godt!

Monstermønster sa...

Og skitten sosialrealisme? hihihi!

Guro sa...

Takk for hyggelige kommentarer! Snart matcher ansiktet det nye antrekket ...

hurlumhei sa...

Kjempefin!
Og takk for tipset om Thursday Next, det kjenner jeg at jeg må sjekke ut litt mer!

Miramora sa...

Flott kjole - og morsom tekst !
Evighetsprosjektet ble vakkert ! Lykke til med et "hvileprosjekt" !

Lisa sa...

Den ble kjempefin! Og nydelig farge :)

Vibekes lille ullne sa...

Noen ganger klaffer det og det har det gjort til gangs her. Fin kjole og herlig rødfarge og jeg synes den sitter flott. Heldigvis (noen ganger hvertfall) utvider ull seg gjerne ved bruk. :)

Jeg har strikket en kortere versjon av denne med vanlige ermer, og det er nok det strikkeplagget jeg bruker mest.

Mmmarianne sa...

Wow! Superfin!

Sosialrealisme skal en ikke kimse av! ;-) Heiteste mamma'n på hele lekeplassen!