fredag 4. januar 2013

Neon

Det er få ting som er så tiltrekkende på meg som restekasser utenfor garnbutikker. En del ukurante ting greier jeg å stå over, men Freestyle i utgående farger? Aldri! Som regel greier jeg å få brukt det til noe også, selv om jeg mer enn én gang har brent meg på mengdeberegning.

Eldstemann i huset har plutselig bestemt seg for å bli stor, så han tok et skikkelig veksthopp og grodde ut av den fine, grønne genseren sin. Heldigvis kom hans mor over en sånn restekasse akkurat i tide, og resultatet er en genser som ingen av de andre barnehageforeldrene vil kunne forveksle med sin egen, ikke engang i mørket:




























Neon

Oppskrift: #1924 Raglangenser i dobbelt 2-trådsgarn fra Strikk til Nøstebarn
Garn: 300g Dale Freestyle
Pinner: 3,5 og 4,5 mm
Størrelse: 4 på bredden og 6 på lengden

Som vanlig har jeg gjort noen endringer. Mønsteret så ut til å være svært romslig i bredden, og jeg produserer ikke barn i det formatet. Derfor tok jeg sjansen på å bruke bredden på størrelse 4 år og lengden på 6 år, for å få en genser man kan bruke lenge. Gutten er fornøyd, fornøyd nok til å ta seg en liten dans i genseren. Eller var det kanskje lørdagsgodteriet han har i hånda?

Jeg elsker striper, det har vel de fleste faste lesere her fått med seg. Likevel strever jeg ofte med å velge bredde på dem, og det å skulle lage tilfeldige striper krever ofte mye planlegging. Denne gangen gjorde jeg det enkelt. I strikketøyveska har jeg en D6, eller en sekssidet terning, og kastet rett og slett for hver gang. Ikke engang ermene er like, jeg bare passet på at de ble like lange. Og da minsten stakk av med terningen for n'te gang, lastet jeg enkelt og greit ned en terning-app til telefonen. Genialt!

Sånn ser den ut i stillestående versjon:


Og til tross for at jeg hentet garnet i tilbudskassa, fikk jeg til og med garn til overs denne gangen. Det ble til ei lita lue, som minsten skal få. Her beregnet jeg lue til voksne, og endte med lue til ettåring. Ja, ja. Aldri så galt.


Oppskrift: Catwoman av Julia Biryukova
Garn: 60g Dale Freestyle
Pinner: 4 mm



13 kommentarer:

Innestemmen sa...

Knallkul, intet mindre =) Kjekke gutter skal ha spreke farger!

Kristín Hrund sa...

I have that same problem with yarn - and what a clever way to use single skeins :-) Your sweater turned out really fun and cool. I feel really inspired! Greetings from Iceland

Stine sa...

Kjempe artig genser! Lur måte å velge stripe tykkelse :)

Mie sa...

Tøff genser! perfekt for en aktiv barnehagegutt!

by Vero sa...

Fin! Og kjekt med en genser som ingen tar feil av :) Jeg synes ofte oppskriftene på barnegensre er altfor brede så endringer må til.

Guro sa...

Herlig neongenser:-) Godt med litt selvlysende farger i vintermørket;-)

Terningmetoden din for tilfeldige striper var genial! Bruker selv masse tid på å få til "tilfeldige" striper. Da vet jeg hva jeg skal finne frem neste gang; terning!!

plysjhai sa...

Kjempekul genser!
Og så stor han har blitt. Husker fortsatt det lille knøttet da han var helt ny. Trodde ikke det var såå lenge siden? Hehe.

Monstermønster sa...

Spillnerden i meg gledet meg stort over at du presiserte at det var en D6 :) Stort glis.

Monstermønster sa...

Spillnerden i meg gledet meg stort over at du presiserte at det var en D6 :) Stort glis.

Birkus sa...

og for en flott dans i en flott genser!

Hanne sa...

Jeg elsker også striper så jeg digger genseren du har strikket. Utrolig flotte farger sammen.

Frk.Badegakk sa...

Herlig genser, og herlige actionbilder. Så gøy med et plagg som er unikt da!

Husmorspira sa...

...ikke engang i mørke...
Hehe, denne lyser opp, ja, skikkelig tøff!!!