mandag 24. mai 2010

Knute på tråden

Som jeg misunner de få som har anledning til å strikke på jobb. Tenk på alt de får gjort! Nå har jeg riktig nok både andre frynsegoder som veier opp, og en visshet om å ha havnet på rett hylle. Like fullt må det være lov til å glede seg litt, når den éne sikre sjansen til å strikke i betalt arbeidstid er under oppseiling. Jeg lader opp med å nøste over garn som nødvendigvis må bli til glattstrikk, glattstrikk, glattstrikk i passelige nøster.

Noro har ligget i garnlageret mitt lenge, og frem til i dag har jeg ikke tenkt over noen annen grunn til det enn disse meterne med glattstrikk. Men i dag innså jeg at det neppe blir mange prosjektene med dette. For oss som er symmetrisk anlagt, vil jeg advare om et sterkt bilde nedenfor. Dette er resultatet av én, ÉN, knute på tråden:














To helt forskjellige nøster, og det etter at jeg gjorde mitt aller beste for å få det til å gå opp. Hrmpft!

Det gikk bedre med Zauberballen, ingen knuter. Men sokkene blir ikke symmetriske der heller. Der må jeg nemlig begynne i hver sin ende av fargeskiftene og møtes på midten for å få nøstet til å gå opp. Får håpe jeg får nok spennende å høre på, iallfall, så ikke frustrasjonen tar overhånd. Det var et mareritt å nøste over dette også, nøstet gikk i stykker hele tiden. Men så fant jeg en variasjon over uttrykket "bordet fanger" som fungerte utmerket:


















Igjen: Jeg gleder meg til strikkedager - og sol!

9 kommentarer:

Linda sa...

Nøye om det er symetri då. Likar det når sokkane ikkje er heilt like eg.

Sisselshverdag sa...

Bryr meg heller ikke om det er symetrisk, bare morsomt hvis det ikke blir det....

Ha ei flott uke, med strikketøy;)

Ps. legg nøstet i en brødpose og sett et klips løst på så slipper du at nøstet blir møkkete og vått på golvet. Lur din ide når en har et bord tilgjengeli:)

Veronica sa...

Jeg er litt som deg, må ha symetri.. Men, det er jo ikke alltid det blir slik, og jaggu er ikke det også sjarmerende og fint! Flotte nøster da, elsker fargenyanser- og her var det mye fine farger og se på:)

ane sa...

Er ikke ofte jeg heller strikker på jobb, men kjekt når det skjer. Blir spennende å se glattstrikken.

Monstermønster sa...

Haha, jeg PRØVDE hardt å strikke på jobb. På lørdager, gjemt under disken, uten kunder. Gav opp, siden apotek på lørdager er fulle av folk.

Veronica sa...

Takk for at du deltar på min give-away!:)

Bai sa...

Eg skjønner godt at du gleder deg. Håper du har det fantastisk! Eg er bare litt misunneleg.

marianne sa...

Hei! Masse flott her igjen:) symetri? Pytt,det er ikke sååå nøye,vel? hihi... Jeg kjenner symptomene,men har blitt bedre med årene. Ønsker deg ei flott helg!

Helena sa...

Det er vel ikke så nøye at det blir likt. Fin blogg du har. jeg har nettopp startet min.
www.nabodamen.blogspot.com