mandag 15. september 2008

Klar for vinteren!

Det går ikke an å la babyen fryse på vei hjem fra sykehuset. Derfor strikker jeg bittesmå klær til bittesmå lemmer. Her har jeg gjort ferdig det som står under overskriften "Småplukk til småtteri" i Myk Start:



Krage, liten lue og vottesokker fra Myk Start av May B. Langhelle

Garn: 45 g Askeladen 2-tråds merino-lammeuld
Pinner: 2,5 mm
Tidsbruk: Få timer på hvert plagg

Dette har gått skikkelig kjapt, og er gjort i løpet av en film eller en episode med noe. Likte oppskriftene godt, og fikk prøvd meg på noe nytt på lua; strikke snor uten strikkelise - eller i-cord som det heter på engelsk. Det eneste aberet er at vottesokkene strikkes på to pinner og sys sammen etterpå, og det kommer jeg ikke til å gjøre flere ganger. Ikke at det tok lang tid, men det øker sjansene for å havne i UFO-kurven dramatisk for en med monteringsvegring.

Av den grunnen strikker jeg votter fra samme bok (s. 32) rundt:

Votter fra Myk Start av May B. Langhelle
Garn: 10 g Askeladen 2-tråds merino-lammeuld
Pinner: 2,5 mm
Tidsbruk: 1 time per vott

Har ferdig èn, og har akkurat lagt opp til med nr.2. I stedet for å strikke denne flatt og sy sammen, strikker jeg den rundt, og feller med 3 needle bind-off. Mye greiere!

Bidrag nr. 4 til Bruk boka di!-alongen på Hobbyboden.

5 kommentarer:

Mammadragen sa...

De småtteriene er kjekke å strikke og bruke! Dessverre har æ greid å vaske vottesokkene på 60 grader (uhell...) og nu er sokkene blitt lodne ubrukelig stokker i stiv ull!!! Lenge til termin?

Guro sa...

Så bra med erfaringer - heldigvis er det jeg selv (og ikke mannen) som stiller inn vaskemaskina, så det er tilfelle min egen feil om de blir ødelagte. Hehe.

Terminen er 13. oktober, under en måned igjen!

Mildrid sa...

Så søte :) Får nesten lyst til å strikke selv. hmm...

Anonym sa...

Hellenussen!!!!!!!=D

Anonym sa...

Utruleg skjønt sett!! Og nattsvermeren er blitt ein favoritt, altså.. :D